Implementacja regulacji MiFID przez Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A.
MiFID (ang. Markets in Financial Instruments Directive) to dyrektywa wspólnot europejskich, na którą składały się następujące akty prawne:
- Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.,
- Dyrektywa Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r.,
- Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r.
Dyrektywa MiFID została uchylona w 2014 r. przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych - czyli tzw. Dyrektywę MIFID II.
Celem MiFID-u było wprowadzenie we wszystkich krajach Unii Europejskiej jednolitych rozwiązań prawnych w zakresie: struktury rynku finansowego, sprawowania nad nim nadzoru, działalności firm inwestycyjnych i ochrony interesów ich klientów.
Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. w pełnym zakresie dostosował swoją działalność do standardów MiFID. Działania dostosowawcze podjęte Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. w relacji do swoich klientów objęły: wdrożenie Polityki wykonywania zleceń oraz Polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w Biurze Maklerskim, aktualizację Informacji o Biurze Maklerskim i świadczonych usługach, stosowanie klasyfikacji klientów oraz badania adekwatności świadczonych dla klientów usług.
Regulacja MiFID II
Regulacja MIFID II to akty prawne - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne - obowiązujące w Polsce od 3 stycznia 2018 r. Celem regulacji MiFID II jest zapewnienie zwiększonej ochrony inwestorów, promowanie konkurencji w sektorze usług finansowych oraz zapewnienie przejrzystości działania firm inwestycyjnych na rynku kapitałowym UE. Zgodnie z wymogami MiFID II podmioty oferujące usługi inwestycyjne są zobowiązane do:
działania w najlepiej pojętym interesie Klienta,
oferowania instrumentów finansowych i produktów finansowych oraz usług inwestycyjnych adekwatnych do wiedzy i doświadczenia inwestycyjnego Klientów oraz dla których Klient jest grupą docelową,
dostarczania Klientom jednoznacznych i niewprowadzających w błąd informacji o świadczonych usługach, produktach i znajdujących się w ofercie instrumentach finansowych oraz rodzajach ryzyk z nimi związanych.
Realizując wymagania zawarte w powyższych regulacjach, przed zawarciem umowy o świadczenie usługi maklerskiej Biuro Maklerskie zwraca się do Klienta o udzielenie informacji dokumentujących jego wiedzę i doświadczenie i służących do oceny, czy usługa maklerska oraz instrumenty finansowe będące przedmiotem tej usługi są dla niego adekwatne.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usługi maklerskiej Biuro Maklerskie zwraca się także do Klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do oceny, czy instrumenty finansowe, które będą przedmiotem usługi maklerskiej, są zgodne z potrzebami, cechami oraz celami Klienta, w tym celami związanymi ze zrównoważonym rozwojem. Dla instrumentów finansowych, które w ocenie Biura Maklerskiego są zgodne z potrzebami, cechami oraz celami Klienta, Klient znajduje się w grupie docelowej. W przypadku instrumentów finansowych, które w ocenie Biura Maklerskiego nie są zgodnie z potrzebami, cechami oraz celami Klienta, Klient znajduje się w negatywnej grupie docelowej. Dla instrumentów finansowych, które nie zostały zakwalifikowane do żadnej z powyższych grup, Klient sytuuje się poza grupą docelową.
Nabywanie instrumentów finansowych, co do których Klient znajduje się w negatywnej grupie docelowej lub sytuuje się poza grupą docelową, może odbywać się jedynie z inicjatywy Klienta.
W przypadku gdy Klient nie udzielił w ankiecie wymaganych informacji, o których mowa powyżej, Biuro Maklerskie informuje Klienta, że nie jest w stanie dokonać oceny zgodności potrzeb, cech lub celów Klienta z dostępnymi na rynku instrumentami finansowymi.
Po upływie terminu ważności ankiety Biuro Maklerskie zwróci się do Klienta o ponowne poddanie się ocenie zgodności potrzeb, cech i celów Klienta z instrumentami finansowymi. Klient może zwrócić się do Biura Maklerskiego w każdym momencie z wnioskiem o ponowne wypełnienie ankiety w celu aktualizacji oceny grupy docelowej. Biuro Maklerskie może zwrócić się w każdym momencie do Klienta o ponowne udzielenie informacji, o których mowa powyżej, w celu aktualizacji oceny grupy docelowej. Informacje o konieczności aktualizacji oceny grupy docelowej mogą być przekazywane Klientowi przez pracownika w Punkcie Obsługi Klienta, pracownika w Punkcie Usług Maklerskich, telefonicznie, w systemie internetowym Biura Maklerskiego (w aplikacji ePromakPlus) lub korespondencyjnie.
Klient korzystający z usług internetowych Biura Maklerskiego może dokonać takiej oceny samodzielnie, korzystając z funkcjonalności udostępnionej w Serwisie informacyjnym w zakładce „Wsparcie”, w opcji „Ocena adekwatności”. Po udzieleniu odpowiedzi na zadane w ankiecie pytania, Klientowi zostanie wyświetlony wynik oceny oraz ewentualnie ostrzeżenia (jeśli w wyniku analizy udzielonych odpowiedzi w ocenie Biura Maklerskiego usługa okaże się nieadekwatna). Poprawne zakończenie procesu oceny następuje dopiero po użyciu przycisku „Wyślij”.
Biuro Maklerskie może dokonać aktualizacji oceny grupy docelowej z własnej inicjatywy, w przypadku gdy uzna, że grupa docelowa w odniesieniu do danego instrumentu finansowego lub danej usługi maklerskiej powinna zostać skorygowana lub dany instrument finansowy lub usługa maklerska nie są już zgodne z potrzebami, cechami i celami określonej grupy docelowej.